Voor jongeren

Waarom pas beginnen met leren over jezelf als je aan het werk gaat? Hoe handig is het als je ook al op de middelbare school of in je studentenleven wat meer van jezelf en de ander begrijpt? Want een nieuwe stap, bijvoorbeeld naar de middelbare school, stad of baan, kan best spannend zijn. Hoe fijn is het als je woorden kan geven aan wat je doet, waarom je iets doet? En wat je belangrijk vindt, hoe je je het liefst gedraagt in een nieuwe situatie en wat je fijn vindt in de omgang met anderen?

Ikzelf leerde dit allemaal pas echt toen ik al aan het werk was. In trainingen die ik kreeg als manager van een team leerde ik over gedragsvoorkeuren. 

Maar wat had het me geholpen als ik eerder snapte waarom niet iedereen reageerde op mijn energie zoals ikzelf? Of waarom veel mensen wat meer tijd nodig hebben dan ik om een antwoord te geven. En waarom sommige mensen mij een haantje de voorste vonden, terwijl ik dat juist zag als helpen? Nu realiseer ik me dat iedereen gewoon een andere aanvliegroute heeft. En dat dit allemaal oke is. Iedereen mag zijn of haar eigen voorkeursstijl hebben in gedrag. Al is het wel fijn als we dat ook tolereren van elkaar. En dat kan alleen als je je hier bewust van bent. 

Daarom vind ik het ontzettend belangrijk dat ook jongeren, dat kan al vanaf groep 8, hulp krijgen bij het geven van woorden aan hun eigen gedrag en dat van de ander.  Ik doe dit in de vorm van een gastcollege (training) die bijdraagt aan de ontwikkeling van belangrijke vaardigheden in de wereld van nu:

  • Begrip hebben voor elkaars denk- en werkwijze
  • Effectiever communiceren en samenwerken
  • Ontwikkeling van sociale vaardigheden
  • Bevordering van empathie en begrip voor diversiteit

Mijn trainingen

De trainingen die ik aan scholieren en studenten geef zijn interactieve groepslessen met behulp van de Wijde Wereldkaart.  Door middel van een levensgrote vloermat gaan we samen op ontdekkingsreis naar je eigen voorkeursgedrag. We komen er achter waar je goed in bent en waar je jezelf in kan ontwikkelen. Ook ontdekken we de kant die totaal niet voorkeur heeft, of waar je je misschien wel vaak aan stoort bij anderen.

Iedereen is uniek en heeft een eigen mix van gedragingen in zich. We denken niet in hokjes en labels, dus alles mag er zijn. Natuurlijk zien we ook waarin je juist lijkt op je beste vriend of vriendin en waarin je juist verschilt van elkaar.

Aan het eind van de groepsles zal je beter begrijpen waarom je soms reageert hoe je reageert. Je ontdekt je eigen gedrag én dat van de ander. En dit helpt je weer in uitspreken wat je nodig hebt om je op je gemak te voelen.

Hoe werkt het?

Ik bespreek graag met de docent wat de mogelijkheden zijn op school. Deze training kan ik bijvoorbeeld tijdens de lessen burgerschap of filosofie geven, maar ook mentoruren zijn zeker geschikt om met elkaar en de mat aan de slag te gaan.

Op lagere scholen kom ik vaak 1,5 uur per klas. Maar dit is natuurlijk bespreekbaar. Na afloop krijgen de kinderen het ingevulde werkboekje mee naar huis. 

Ik kan ook op ouderbijeenkomsten of ouderavonden spreken. 

Kernwoorden

Ontdekkend leren, sociale vaardigheden, veilig, empathie, geen hokjes, tolerantie voor diversiteit, begrip, executieve functies, zelfreflectie, bewustwording en effectieve communicatie.

Trainingen:
Studenten vullen een vragenlijst waaruit hun eigen voorkeursgedrag duidelijk naar voren komt. Het invullen van deze vragenlijst kost ongeveer 15 minuten. Voor kleinere groepen, zoals bijvoorbeeld een bestuurtje maak ik een op maat gemaakte training. 

Coaching:
In het kader van mentaal welzijn is soms een structurele check-in gewenst. Dit kan via Teams of Zoom online, of in een fysieke afspraak. 

Lezing: 
Voor grotere groepen, kan ik anderhalf uur spreken over dit onderwerp. Neem contact met me op om te bespreken wat voor jullie van toepassing is. 

"De Wijde Wereld heeft mij een vernieuwd zicht op mijn leerlingen gegeven, waarbij het mooi was om te zien wat hun eigen inzichten over zichzelf waren."

"Leuk dat je meer jezelf en anderen leerde kennen. Toffe uitdagende opdrachten. Ik kan me nu beter inleven in een ander. Ik herkende mezelf in de woorden. Gave wereldkaart voor in de klas."

"Tijdens de trainingen die ik bij Mechteld gevolgd heb heeft zij mij geholpen tot nieuwe inzichten te komen over mijzelf als mens, professional en ondernemer. Daarnaast heb ik praktische handvatten gekregen die ik bijna dagelijks toepas in mijn werkzaamheden"